Wednesday, December 16, 2009

[Kgalumni-l] Issue 300


Предлагаем Вам 300-й выпуск электронной рассылки для кыргызстанских выпускников программ Госдепартамента США. Вы получаете данное сообщение потому, что Вы либо являетесь выпускником программы обмена, спонсируемой правительством США, либо Вы запросили данную информацию.  В настоящее время в списке получателей рассылки зарегистрировано около 1000 электронных адресов.

Электронная рассылка для кыргызстанских выпускников программ Госдепартамента США предназначена для информирования о мероприятиях, проводимых для выпускников, а также для распространения новостей и объявлений от АЙРЕКС, АКСЕЛС, Посольства США в Кыргызстане и других организаций о вакансиях, грантовых программах, стипендиях для учебы и стажировок и  других возможностях для личного, академического и профессионального роста.  Информация рассылается один раз в неделю.  Вы вправе распространять ее среди всех заинтересованных лиц.

У этого сообщения нет приложений, поэтому из соображений безопасности не открывайте возможных прикрепленных  файлов. Для Вашего удобства, теперь выпуски электронной рассылки размещаются в формате word по адресу http://www.irex.kg/en/alumni/newsletter.html. Также материалы рассылки доступны на блоге по адресу http://kgalumnilistserv.blogspot.com. Если Вы желаете распространить какую-либо информацию по данной рассылке, пожалуйста, отправьте соответствующее сообщение на адрес alumnilistserv@irex.kg не позднее 13:00 каждую среду.

Сообщения, отправленные напрямую на электронный адрес рассылки, блокируются.

Сегодня 16 декабря 2009 г. В этом выпуске:

*************************************************************
1) ANNOUNCEMENTS / ОБЪЯВЛЕНИЯ:

1.       INFORMATION FROM THE OFFICE OF ALUMNI AFFAIRS U.S DEPARTMENT OF STATE
2.       THINK TANKS AND CIVIL SOCIETIES PROGRAM, UNIVERSTIY OF PENNSYLVANIA
3.       2010 U.S.-CENTRAL ASIA EDUCATION FOUNDATION (U.S.-CAEF) ENTERPRISE STUDENT FELLOWSHIP PROGRAM
4.       ЛЕКЦИЯ «КЫРГЫЗСТАН-2009: ГОД ПОЗИТИВНЫХ ПЕРЕМЕН ИЛИ....?» НУРА ОМАРОВА, ЦЕНТР СОЦИАЛЬНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ ПРИ АУЦА

2) VACANCIES / ВАКАНСИИ:

1.       AMERICAN COUNCILS KYRGYZSTAN ALUMNI TEACHING ASSISTANT POSITION
2.       ВАКАНСИЯ СПЕЦИАЛИСТА ПО РАЗРАБОТКЕ БИЗНЕС-ПЛАНА КООРДИНАЦИОННО-МАРКЕТИНГОВОГО ЦЕНТРА (КМЦ), ПРОЕКТ АБР «ПОВЫШЕНИЕ УРОВНЯ ЖИЗНИ СЕЛЬСКИХ ЖЕНЩИН ПУТЕМ РАЗВИТИЯ РЕМЕСЛЕННОГО СЕКТОРА»

**************************************************
ANNOUNCEMENTS/ОБЪЯВЛЕНИЯ
**************************************************

1.       INFORMATION FROM THE OFFICE OF ALUMNI AFFAIRS U.S DEPARTMENT OF STATE

Dear Alumni,

We offer you the information from the Office of Alumni Affairs U.S Department of State

December State Alumni Member of the Month: Dr. István Sértő-Radics – Hungary

The December 2009 State Alumni Member of the Month is Hubert H. Humphrey Fellowship and Fulbright Visiting Scholar alumnus Dr. István Sértő-Radics from Hungary. As mayor of a small town in one of the most impoverished regions in Hungary, he garnered nationwide admiration and respect for the successful programs he launched to overcome poverty and ethnic tension. He is instrumental in developing and implementing community service projects through which he serves as an advocate of minority and human rights.

Log in to State Alumni (https://alumni.state.gov/samm/dr.-istvn-srt-radics) to read more about Dr. István Sértő-Radics' accomplishments and promotion of mutual understanding. The full article is available for public viewing on ECA’s Exchanges website at: http://exchanges.state.gov/alumni/alumnus.html and a press release can also be found on the Department of State’s website at: http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2009/dec.

ExchangesConnect Announces new Video Contest

"Change Your Climate, Change Our World" is the theme of ExchangesConnect's Second Annual Video Contest. In a video no longer than two minutes, participants are encouraged to tell what they or someone they know is doing to make their community a better place, and in the process contributing to a healthier, safer, cleaner, and more peaceful world. Winners will receive an all-expense-paid international exchange program! People from all over the world, ages 14 and older, are invited to submit their videos to ExchangesConnect from November 17, 2009, through January 12, 2010.

Find more information at: http://exchanges.state.gov/news/2009/exchangesconnect-videocontest.html and view Secretary of State Hilary Rodham Clinton's invitation to participate in the video contest at: http://exchanges.state.gov/videos/secretaryclinton/videocontest.html

If you have any questions about the contest, contact the ExchangesConnect team at connect@state.gov.

If you have any comments, questions or want to share your alumni activities please contact:

Natalia Djumanalieva
Alumni and English Language Program coordinator
PAS, Bishkek
55-12-41 office

2.       THINK TANKS AND CIVIL SOCIETIES PROGRAM, UNIVERSTIY OF PENNSYLVANIA

Think Tanks and Civil Societies Program
International Relations Program
Universtiy of Pennsylvania

635 Williams Hall
255 South 36th Street
PHILADELPHIA, PA, USA 19104-6305
TEL. (001) 215 746-2928

Greetings:

The Think Tanks and Civil Societies Program (TTCSP) is currently in the process of collecting nominations in an effort to identify the world's leading public policy think tanks for the 2009.

In four short years the Global Go To Index has become an authoritative source for the top public policy research institutes in the world. Last year’s Index was featured in the January/February issue of Foreign Policy magazine and The Economist. This year's finalists will be announced at a press conference at the United Nations in January 2010.

Here is a link to the 2009 Think Tank Ranking survey: http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=FqPDNvWKTFeCmqLOX_2fEn8g_3d_3d  

This link is uniquely tied to this survey and your email address. Please do not forward this message.

Please note: If you do not wish to receive further emails from us, please click the link below, and you will be automatically removed from our mailing list.

Please note: all nominations will be treated as strictly confidential and at no time will they be attributed to you or your organization.

To be nominated, a think tank's programs and publications must have a global or regional reach (Please contact me if you would like a copy of the 2009 selection criteria).

If you are not familiar with the think tanks in certain regions of the world just nominate think tanks in the regions and categories you are familiar with and are comfortable nominating as the top think tanks for 2009.

NO self nominations are permitted (you can't nominate your own institution).

Please contact me at jmcgann@sas.upenn.edu should you have any questions or trouble accessing the online tool.

I want to thank you in advance for your participation and for the time you will dedicate to making your nominations.

James G. McGann, Ph.D.
Assistant Director
International Relations Program
Director
Think Tanks and Civil Societies Program
University of Pennsylvania

A copy of the unabridged 2008 Global Go To Report can be downloaded at http://www.sas.upenn.edu/irp/documents/2008_Global_Go_To_Think_Tanks.pdf

3.       2010 U.S.-CENTRAL ASIA EDUCATION FOUNDATION (U.S.-CAEF) ENTERPRISE STUDENT FELLOWSHIP PROGRAM

The American Councils for International Education: ACTR/ACCELS is pleased to announce the 2010 U.S.-Central Asia Education Foundation (U.S.-CAEF) Enterprise Student Fellowship Program.

The U.S.- Central Asia Education Foundation was incorporated as a USA not-for-profit organization in May 2007 to further the work of the Central Asian-American Enterprise Fund (the Fund) by building upon the private-sector development assistance programs established by the Fund. The Foundation's mission is to encourage and assist development and growth of a vibrant open-market private business sector in Central Asia by: supporting the quality of - and affordable access to - western business know-how and practices at selected institutions of higher learning in the region that have adopted western curriculum and teaching methods; providing opportunities for educational, vocational, and cultural experience in countries that serve as positive examples of an open-market economy operating within a democratic environment; and, promoting other activities that will generate a favorable environment in Central Asia for private business to succeed and entrepreneurial spirit to thrive.

The U.S.-CAEF Enterprise Student Fellowship program is aimed at supporting talented and deserving youth in the further study of business and economics. A strong preference will be given to those students applying for a business fellowship. Only a limited number of economics scholarships will be awarded in any given year. The Enterprise Student Fellowships program does not discriminate on the basis of ethnic origin, age, race, color, gender, religion or disability. Persons with disabilities are strongly encouraged to apply. Competition for the
Fellowships is merit and need-based and open to anyone who meets the following requirements:

·         A citizen of, with permanent residency in Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan or Uzbekistan
·         Proficient in spoken and written English at the time of application.
·         Able to demonstrate academic excellence, financial need, and professional aptitude and leadership potential in the field of business.
·         Able to begin the academic program at the start of the 2010-2011 academic year established by the university.
·         Committed to returning to (or remaining in) their home country after completion of the program, to contribute to its business community and economic growth.

The application form can be found on American Councils website:  http://www.americancouncils.kg or at American Councils office: Tynystanov st. 98/1, Bishkek. The deadline to submit the application and documents for this program is February 12, 2010. If you have any questions about the program, please contact Tahmina Maralbaeva at uscaef@americancouncils.kg or by phone: 0312 66 48 38.

4.       ЛЕКЦИЯ «КЫРГЫЗСТАН-2009: ГОД ПОЗИТИВНЫХ ПЕРЕМЕН ИЛИ....?» НУРА ОМАРОВА, ЦЕНТР СОЦИАЛЬНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ ПРИ АУЦА

Центр социальных исследований при АУЦА (www.src.auca.kg) представляет лекцию на тему:

«Кыргызстан-2009: год позитивных перемен или....?»

Докладчик: Нур Омаров, профессор кафедры международных отношений, КРСУ, Кыргызстан

Время: 16:30, 16 декабря, 2009г.
Место: аудитория 315 (главный корпус АУЦА)

Язык: русский
 
Резюме: 2009 год оказался крайне насыщенным на разного рода события во внутри- и внешнеполитическом развитии Кыргызской республики. В целом можно сказать, что они стали закономерным результатом развития страны в 2005-2008 годах. Одни оценивают их положительно, другие говорят о деградации всех сфер развития страны. Попытке найти объективный ответ на эти и иные вопросы и будет посвящена данная лекция.

Краткая биография: Нур Омаров, кандидат политических наук, доктор исторических наук, профессор кафедры международных отношений КРСУ. Автор статей, монографий и учебников для ВУЗов КР. Области интересов - международные отношения, безопасность, политические процессы в Кыргызстане и Центральной Азии.

Комментаторы:
Элебаева Айнура Бекуловна, доктор философских наук, профессор, зав. кафедрой социально-гуманитарных наук, Академии Управления при Президенте Кыргызской Республики, заслуженный работник образования Кыргызской Республики.

Ибраимов Тамерлан Рыспекович, Директор Центра политико-правовых исследований.

Как зарегистрироваться: просим отправить сообщение на эл. почту pss@mail.auca.kg с указанием Ф.И.О и наименования организации.

NUR OMAROV LECTURE, THE SOCIAL RESEARCH CENTER, AMERICAN UNIVERSITY OF CENTRAL ASIA

The Social Research Center (www.src.auca.kg) at American University of Central Asia presents:

LECTURE: “Kyrgyzstan - 2009: Year of Positive Changes or …”

Dr NUR OMAROV
Professor, International Relations Department, KRSU, Kyrgyzstan

Time: 4:30pm, December 16, 2009
Venue: Room No 315, AUCA (main building)

Language: Russian

Abstract: The year of 2009 has been extremely intense in Kyrgyzstan as a result of various domestic and international policy events. In general, it can be said that these events have become a regular outcome of the country’s developments during 2005-2008. Some regard it as a positive outcome, others talk of degradation in all spheres of life of the country. This lecture will attempt to give an objective answer to this and other questions.

Bio. Dr. Nur Omarov is Kandidat Nauk of Political Sciences, Doktor of Historical Sciences, Professor in the International Relations Department of the Kyrgyz Russian Slavonic University, Bishkek, Kyrgyzstan. He has authored a number of article, books as well as textbooks for universities in Kyrgyzstan. His research areas are international relations, security, political processes in Kyrgyzstan and other Central Asian countries.

Commentators:
Ainura Elebaeva, Doktor of Philosophic Sciences, Professor, Head of Social Sciences and Humanities Department at the Academy of Management under the President of the Kyrgyz Republic. She has been awarded the honor of a Distinguished Educator of the Kyrgyz Republic.

Tamerlan Ibraimov, Director of Center for Research in Politics and Law.

How to register: Please send RSVP to pss@mail.auca.kg with your name and affiliation.

**************************************************
VACANCIES / ВАКАНСИИ:
**************************************************

1.       AMERICAN COUNCILS KYRGYZSTAN ALUMNI TEACHING ASSISTANT POSITION

JOB DESCRIPTION: ALUMNI TEACHING ASSISTANT
2010 FLEX Pre-Departure Orientation

Application Deadline: January 22, 2010

Purpose of Position: To assist the Orientation Teacher in preparing FLEX participants for their exchange experience using materials provided by American Councils/DC administrative staff; to plan PDO sessions together with the local orientation team; to teach FLEX students in English about American culture and family life.

Description of Duties:

·         Learn the established goals and objectives of the FLEX program and its pre-departure orientation materials;
·         Attend the entire four-day Training of Teachers workshop (TOT) during the month of April and become thoroughly familiar with assigned lesson plan;
·         Actively participate in PDO planning and preparation meetings coordinated by your local program hub office in the time period between the TOT workshop and the beginning of your assigned PDO cycle;
·         Assist orientation teachers by acting as a cross-cultural resource and role model for students;
·         Conduct Alumni-led sessions of the PDO, as assigned;
·         During non-classroom hours, be a supportive listener and positive role model for students;
·         Maintain program integrity at all times by enforcing organizational rules and regulations;
·         Perform other logistical duties as assigned by the Program Hub Director.

Reports to: FLEX Program Coordinator, American Councils Kyrgyzstan Country Director

Qualifications:

·         Alumni of the FLEX program who successfully completed their program with no extensive on-program issues.   Only students who participated on the program between (and including) the 2003-2004 and 2007-2008 academic years are eligible to apply;
·         Comfortable with large numbers of teenagers and able to relate to their anxieties while acting as an authority figure;
·         Demonstrated ability to deal with unpredictable situations;
·         Demonstrated interpersonal skills and ability to function with staff of different ages and cultural backgrounds;
·         Available to teach two to four PDO cycles in June or July 2010 (as determined by Program Hub Director);
·         Not currently employed with American Councils on a full or part time basis;
·         Has previously taught no more than one PDO cycle. Returning TAs are required to go through the application and interview process.

To Apply: If you are interested in the FLEX PDO Alumni Teaching Assistant position, please request and complete the Alumni Teaching Assistant Application Form and Essay, and return them to Irina Zaplatina, irina@americancouncils.kg, the FLEX Program Coordinator via email or in person at the American Councils office by January 22, 2010. Also, please CC: Cale Wagner, American Councils Country Director at director@americancouncils.kg on your email.

2.       ВАКАНСИЯ СПЕЦИАЛИСТА ПО РАЗРАБОТКЕ БИЗНЕС-ПЛАНА КООРДИНАЦИОННО-МАРКЕТИНГОВОГО ЦЕНТРА (КМЦ), ПРОЕКТ АБР «ПОВЫШЕНИЕ УРОВНЯ ЖИЗНИ СЕЛЬСКИХ ЖЕНЩИН ПУТЕМ РАЗВИТИЯ РЕМЕСЛЕННОГО СЕКТОРА»

Проект Азиатского Банка Развития «Повышение уровня жизни сельских женщин путем развития ремесленного сектора» (JFPR грант №9104) объявляет конкурс на замещение вакантной должности специалиста по разработке бизнес-плана Координационно-маркетингового центра (КМЦ) на краткосрочный период (3 месяца):

Требования:

·         Высшее образование в сфере экономики или смежных областях
·         Опыт в разработке бизнес-планов для создания своего бизнеса, опыт в разработке успешных бизнес-планов для женщин-предпринимательниц предпочтителен
·         Опыт в разработке маркетинговой стратегии предприятия, фирмы или компании, предпочтительно ремесленного производства 
·         Опыт проведения тренингов по бизнес-планированию для предпринимателей, создающих свой бизнес
·         Свободное владение русским и кыргызским языками, знание английского языка предпочтительно
·         Навыки работы на компьютере

Обязанности:

·         Разработать, сформулировать, согласовать с руководством Проекта и задокументировать институциональную и легализованную систему КМЦ (включая его структуру, право собственности, и управленческое регулирование)
·         Разработать, сформулировать, согласовать с руководством Проекта и задокументировать подробный бизнес план, содержащий механизм платных услуг для предоставления базы четкой и прозрачной системы по взиманию платы за услуги КМЦ по продвижению продукта и маркетингу, тренингам по дизайну, использованию экологически-чистого материала, и других услуг предоставляемых сельским ремесленным пунктам (СРП).
·         Разработать, сформулировать, согласовать с руководством Проекта и задокументировать стратегию выхода для Проекта на основе разработанного бизнес-плана.
·         Подготовить и представить итоговый отчет о данных и рекомендациях, включая задокументированную и легализованную структуру КМЦ, подробный бизнес план, и стратегию выхода для Проекта.
·         Проведение консультаций и совместных обсуждений со всеми заинтересованными сторонами по обсуждению промежуточных и окончательного варианта бизнес-плана КМЦ. 
·         Доработка чернового варианта бизнес-плана КМЦ с учетом замечаний всех заинтересованных сторон.
·         Предоставление кратких ежемесячных отчетов по ходу подготовки бизнес-плана КМЦ, по проведению обсуждения промежуточного и окончательного варианта разработанного варианта бизнес-плана КМЦ  с заинтересованными структурами и  т.д.
·         Доработка существующих бизнес-планов СРП.

Резюме, сопроводительное письмо в произвольной форме и рекомендательные письма на русском и английском языках не позднее 10:00 часов 25 декабря 2009 года предоставить по адресу: г. Бишкек, пр. Чуй, 106 (пересекает ул. Тыныстанова), Проект АБР «Повышение уровня жизни сельских женщин путем развития ремесленного сектора», 2 эт., каб. 201. или по E-mail: jfpr9104@ktnet.kg

*********************************************
END OF THE 300st LISTSERV ISSUE
*********************************************

ShareThis