Wednesday, May 19, 2010

[Kgalumni-l] Issue 319


Предлагаем Вам 319-й выпуск электронной рассылки для кыргызстанских выпускников программ Госдепартамента США. Вы получаете данное сообщение потому, что Вы либо являетесь выпускником программы обмена, спонсируемой правительством США, либо Вы запросили данную информацию.  В настоящее время в списке получателей рассылки зарегистрировано около 1000 электронных адресов.

Электронная рассылка для кыргызстанских выпускников программ Госдепартамента США предназначена для информирования о мероприятиях, проводимых для выпускников, а также для распространения новостей и объявлений от АЙРЕКС, АКСЕЛС, Посольства США в Кыргызстане и других организаций о вакансиях, грантовых программах, стипендиях для учебы и стажировок и  других возможностях для личного, академического и профессионального роста.  Информация рассылается один раз в неделю.  Вы вправе распространять ее среди всех заинтересованных лиц.

У этого сообщения нет приложений, поэтому из соображений безопасности не открывайте возможных прикрепленных  файлов. Для Вашего удобства, теперь выпуски электронной рассылки размещаются в формате word по адресу http://www.irex.kg/en/alumni/newsletter.html. Также материалы рассылки доступны на блоге по адресу http://kgalumnilistserv.blogspot.com. Если Вы желаете распространить какую-либо информацию по данной рассылке, пожалуйста, отправьте соответствующее сообщение на адрес alumnilistserv@irex.kg не позднее 13:00 каждую среду.

Сообщения, отправленные напрямую на электронный адрес рассылки, блокируются.

Сегодня 19 мая 2010 г. В этом выпуске:

*************************************************************
1) ANNOUNCEMENTS / ОБЪЯВЛЕНИЯ:

1.       ИЗМЕНЕНИЕ ДАТЫ ПРОВЕДЕНИЯ ДЕВЯТОЙ ЕЖЕГОДНОЙ ВСТРЕЧИ ВЫПУСКНИКОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ И ОБМЕННЫХ ПРОГРАММ, ФИНАНСИРУЕМЫХ ГОСУДАРСТВЕННЫМ ДЕПАРТАМЕНТОМ  СОЕДИНЕННЫХ ШТАТОВ АМЕРИКИ
2.       ВОЗМОЖНОСТЬ ПРОХОЖДЕНИЯ СТАЖИРОВКИ В ГЕРМАНИИ ДЛЯ МОЛОДЫХ ЖУРНАЛИСТОВ ИЗ СТРАН БЫВШЕГО СССР
3.       ПРИГЛАШЕНИЕ ВЫПУСКНИКОВ ОБМЕННЫХ ПРОГРАММ ГОСУДАРСТВЕННОГО ДЕПАРТАМЕНТА США ДЛЯ РЕГИСТРАЦИИ НА САЙТЕ KGALUMNI.NING.COM
4.       ЛЕКЦИЯ «КУЛЬТУРА СОВРЕМЕННОГО КЫРГЫЗСТАНА В ЭПОХУ ПЕРЕМЕН», АМЕРИКАНСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ В ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ,  26 МАЯ, 2010 ГОДА

2) VACANCIES / ВАКАНСИИ:

1.       DEVELOPMENT PARTNER COORDINATION COUNCIL ANNOUNCEMENT: DEVELOPMENT PARTNER COORDINATION SPECIALIST
2.       TECHNICAL SUPPORT FACILITY FOR EASTERN EUROPE AND CENTRAL ASIA (TSF EECA) ANNOUNCEMENT: FINANCE AND ADMINISTRATION SPECIALIST

**************************************************
ANNOUNCEMENTS/ОБЪЯВЛЕНИЯ
**************************************************

1.       ИЗМЕНЕНИЕ ДАТЫ ПРОВЕДЕНИЯ ДЕВЯТОЙ ЕЖЕГОДНОЙ ВСТРЕЧИ ВЫПУСКНИКОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ И ОБМЕННЫХ ПРОГРАММ, ФИНАНСИРУЕМЫХ ГОСУДАРСТВЕННЫМ ДЕПАРТАМЕНТОМ  СОЕДИНЕННЫХ ШТАТОВ АМЕРИКИ

Уважаемые выпускники,

IX ежегодная встреча выпускников образовательных и обменных программ, финансируемых Государственным Департаментом Соединенных Штатов Америки, переносится на осень этого года. О точной дате проведения Встречи Выпускников будет сообщено дополнительно. Приносим свои извинения.

2.       ВОЗМОЖНОСТЬ ПРОХОЖДЕНИЯ СТАЖИРОВКИ В ГЕРМАНИИ ДЛЯ МОЛОДЫХ ЖУРНАЛИСТОВ ИЗ СТРАН БЫВШЕГО СССР

Молодые журналисты в возрасте до 35 лет, владеющие немецким языком, из Республики Беларусь, России, Украины, Молдовы, Кыргызстана, Казахстана, Армении и других бывших республик приглашаются в Берлин (Германия), в университет Freie Universität для участия в программе повышения квалификации включает обучение в течение трех месяцев, прохождение практики на телевидении, радио, в газете или агентстве новостей.

Срок подачи заявок: до 30 октября 2010 года

Для участия в программе будут выбраны 10 журналистов.

Расходы на дорогу и проживание будут оплачены организаторами программы.

Для получения более подробной информации обратитесь по адресу http://jil.fu-berlin.de или отправьте сообщение по адресу daad@daad.ru.

3.       ПРИГЛАШЕНИЕ ВЫПУСКНИКОВ ОБМЕННЫХ ПРОГРАММ ГОСУДАРСТВЕННОГО ДЕПАРТАМЕНТА США ДЛЯ РЕГИСТРАЦИИ НА САЙТЕ KGALUMNI.NING.COM

Уважаемые выпускники,

Приглашаем Вас зарегистрироваться на сайте kgalumni.ning.com, который был создан инициативной группой выпускников с целью создания коммуникационной площадки для создания, проведения совместных мероприятий и обмена опытом реализованных проектов.

С уважением,

Инициативная группа выпускников
обменных программ Государственного Департамента США.

4.       ЛЕКЦИЯ «КУЛЬТУРА СОВРЕМЕННОГО КЫРГЫЗСТАНА В ЭПОХУ ПЕРЕМЕН», АМЕРИКАНСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ В ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ,  26 МАЯ, 2010 ГОДА

Центр социальных исследований и программа “Культурная антропология” АУЦА совместно с Центром музейных инициатив

представляет лекцию на тему: «Культура современного Кыргызстана в эпоху перемен»

Докладчик: Профессор ШИГАЕВ Юристанбек,
директор Кыргызского национального музея изобразительных искусств

Время: 16:00, 26 мая, 2010г.
Место: аудитория 315 (главный корпус АУЦА)

Язык: русский (перевод на английский язык будет осуществлен в случае получения предварительного запроса от слушателя/ей)

Краткое содержание: Докладчик расскажет об искусстве современного Кыргызстана, в котором в эпоху перемен отражаются особые тенденции, требующие своего осмысления и подхода. С одной стороны, современное искусство в стране по своей сути многогранно и   отражает как богатое культурное наследие кыргызов, так и ноу-хау арт технологии, новации. С другой стороны, искусство не может находиться в стороне и не реагировать на социальные изменения и общественные трансформации, имеющие место в стране.  Значительный акцент во время лекции будет также придаваться музейной культуре, музейному делу, а также новым направлениям в других видах искусства Кыргызстана.  

Лекция закончится показом краткого документального фильма о Кыргызском национальном музее изобразительных искусств.

Био: Юристанбек Шигаев является выпускником Института живописи, скульптуры и архитектуры им И.Е. Репина (Санкт Петербург, Россия). Он является профессором Кыргызского государственного университета строительства, транспорта и архитектуры, Народным артистом Кыргызской Республики, лауреатом Государственной премии имени Токтогула Сатылганова. Его работы выставлены в известных музеях мира, таких как Государственная Третьяковская галерея в Москве (России), Музей современного искусства в Торонто (Канада), Музей современного искусства в Сеуле (Южная Корея) и в частных галереях многих стран мира. Каждый год, его работы выставляются на международной выставке в Германии. Было снято три документальных фильма об этом художнике.

Дискуссант: Аида Алымова является автором идеи и реализатором проекта по созданию Золотой коллекции Кыргызского государственного исторического музея периода с 6 века до нашей эры по 5 век нашей эры. Проект был реализован при поддержке Фонда по сохранению культурного наследия посольства США в Кыргызской Республике. Она является научным секретарем Кыргызского государственного исторического музея. Область ее научного интереса связана с экспедицией финского путешественника и русского офицера Густава Маннергейма в Центральную Азию.

Как зарегистрироваться: просим отправить сообщение на эл. почту pss@mail.auca.kg с указанием Ф.И.О и наименования организации.

LECTURE: CONTEMPORARY CULTURE IN KYRGYZSTAN IN TIMES OF CHANGE, AUCA, MAY 26, 2010

The Social Research Center and Cultural Anthropology Program at AUCA
in cooperation with
the Center for Museum Initiatives (Kyrgyzstan)

present:

LECTURE: Contemporary Culture in Kyrgyzstan in Times of Change

Professor Yuristanbek SHIGAEV, Renowned Painter and 
Director, National Fine Arts Museum (Kyrgyzstan) 

Time: 4pm, May 26, 2010
Venue: Room 315, AUCA (main building)

Language: Russian (interpretation into English can be provided ONLY if requested in advance)

The lecturer will talk on the state of contemporary art in Kyrgyzstan that in times of change reflects distinct trends requiring its own interpretation and comprehension. On the one hand, contemporary art in Kyrgyzstan is multifaceted featuring the rich heritage of Kyrgyzstan and know-how of art techniques and innovations. On the other hand, the art cannot distance itself from the social changes occurring in the country and not react to these transformations. The emphasis of the lecture will also be on museums, museum culture and major recent directions in other domains of art in Kyrgyzstan.

The lecture will be followed by a short documentary film about the National Fine Arts Museum in Kyrgyzstan.

Bio: Yuristanbek Shigaev graduated from the Repin Institute of Architecture, Sculpture and Painting in St. Petersburg, Russia. He is a professor of the Kyrgyz State Construction, Transport and Architecture University and a renowned artist. His paintings are exhibited in world-famous museums, such as the State Tretyakov Gallery in Moscow, Russia, Museum of Modern Art in Toronto, Canada, Museum of Modern Art in Seoul, South Korea and in private galleries in many countries. Every year, his paintings are displayed at the International Exhibition in Germany. Three documentary films have been made about him.

Discussant: Aida Alymova is the author and producer of the “Golden Collection” Project at the Kyrgyz History Museum capturing the period from the 6th century B.C. to the 5th century A.D. This project was implemented with support from the Culture Heritage Fund of the US Embassy in Kyrgyzstan. Her research interest is an expedition by the Finnish traveler and Russian officer Gustav Mannerheim to Central Asia.

How to register: Please send RSVP to pss@mail.auca.kg with your name and affiliation.

**************************************************
VACANCIES / ВАКАНСИИ:
**************************************************

1.       DEVELOPMENT PARTNER COORDINATION COUNCIL ANNOUNCEMENT: DEVELOPMENT PARTNER COORDINATION SPECIALIST
Organization: Development Partner Coordination Council
Position: Development Partner Coordination Specialist
Duty Station: Bishkek, Kyrgyzstan
Duration:  The initial contract will be for a period of one year, with possibility of extension
Deadline for application: May 28 2010

The Development Partner Coordination Specialist’s principal task is to support the Development Partner Coordination Council (DPCC) and its Co-Chairs in promoting effective aid coordination and harmonization efforts.

Responsibilities:

·         Maintain a joint donor database and web site in English and Russian languages;
·         Support preparation of joint comments, letters, concept notes and background documents;
·         Maintain positive working relations and information exchange among development partners and coordination mechanisms in government;
·         Prepare joint development partner coordination budget;
·         Prepare and distribute minutes of coordination meetings, including for Joint Country Support Strategy group;
·         Assist in preparing reports on Paris Declaration on Aid Effectiveness and Accra Agenda for Action;
·         Support the implementation of the aid management capacity building project for the responsible government body.

Key competencies required:

·         Excellent written and oral communication skills in English and Russian;
·         Professional experience with government or donor agencies;
·         Relevant graduate education in social sciences;
·         Excellent organizational skills and ability to work independently and as a team member;
·         Ability to organize effective partnerships with different groups;
·         Reliability, initiative, responsibility and maintaining confidentiality of information.

Reporting

The Development Partner Coordination Specialist will report the DPCC Co-Chairs and will be based in one of the development partner agencies. The Development Partner Coordination Specialist will provide a monthly summary of all activities and plans to the Co-Chairs of the Development Partner Coordination Council.

Application process

To apply, please send a detailed CV in English and 2 references to Jyldyz Urbaeva at donorsbishkek@infotel.kg and copy to bishkek@sdc.net by 17:00, 28 May 2010. 

Only candidates meeting the essential requirements will be considered.
Short-listed candidates meeting the essential requirements will be called for interview.


2.       TECHNICAL SUPPORT FACILITY FOR EASTERN EUROPE AND CENTRAL ASIA (TSF EECA) ANNOUNCEMENT: FINANCE AND ADMINISTRATION SPECIALIST

Location: Moscow, the Russian Federation.

Organisation: Technical Support Facility for Eastern Europe and Central Asia (TSF EECA), coordinated by AIDS Foundation East-West (AFEW) and IPPF European Network (IPPF EN).

Position: Finance and administration specialist

Deadline: 17:00, May 21, 2010.

In order to scale up and strengthen efforts against the HIV/AIDS epidemic in the EECA region, UNAIDS has supported the establishment of the Technical Support Facility (TSF). The TSF EECA will ensure that country, governmental, non-governmental and UN partners have access to the necessary technical expertise at national levels. This will enable better coordination and implementation of broad-scale and multi-sector national responses to HIV/AIDS. 

AIDS Foundation East-West (AFEW) and the International Planned Parenthood Federation-European Network (IPPF EN) are the coordinating organisations of the TSF EECA. AFEW is a Dutch, non-governmental, public health organisation working in Eastern Europe and Central Asia (EECA) to reduce the impact of HIV among vulnerable populations. IPPF EN is the leading non-governmental organisation in the field of sexual and reproductive health and rights. Their aim is to reduce the impact of the HIV epidemic, using their expertise, networks and staff to organise the TSF EECA.

The TSF EECA will collaborate with country and regional partners (governmental and non-governmental organisations) in the provision of high-quality, technical assistance through specialised consultancies. It will also actively recruit experts working in the areas of HIV/AIDS and SRHR and HIV/AIDS integration.

The TSF EECA aims to:

·         provide competitively priced, quality-assured short-term technical assistance;
·         strengthen the capacity of country partners to manage technical assistance effectively;
·         assist in the professional development of national and regional consultants;
·         and, encourage a harmonised and collaborative approach to the delivery of technical assistance in support of country partner-owned and partner-led action plans.

Contract Type/Duration: 2-year fixed-term, subject to an annual performance appraisal.

Role Summary and Expected Results: The TSF EECA Finance and Administration Specialist will be responsible for financial and contractual management, as well as the overall administration of the TSF EECA. He/she will provide assistance to the TSF EECA Director in day-to-day management and supervision.

Key responsibilities will include:

        A) Management and administration

·         Designing, developing and adapting relevant financial and administrative procedures and systems for the TSF EECA, contracting and sub-contracting technical assistance, capacity development, etc.;
·         Day-to-day management of financial and administrative procedures and systems;
·         Preparing payment documentation for the project’s day-to-day expenditures;
·         Assisting with the preparation of budgets;
·         Monitoring the TSF EECA programme budget and the appropriate financial systems needed to manage the programme;
·         Examining variances arising from discrepancies between actual and budget figures;
·         Filing of documentation and routine reporting to ensure that monitoring is completed on time and to the TSF quality standards and that logistics are undertaken cost-effectively;
·         Monthly, quarterly, bi-annual and year-end management reports;
·         Utilisation of relevant TSF EECA financial and administrative templates;
·         Ensuring that the TSF EECA provides a rapid response to technical assistance requests and that the capacity building functions of the TSF EECA are efficiently implemented;
·         Ensuring efficient sourcing, contracting and assignment management.

        B) Contracts with sub-contractors

·         Developing sub-contracting policies and guidelines;
·         Ensuring efficient application of policies and procedures;
·         Managing contracts.

C) Contracts with clients

·         Developing sub-contracting policies and guidelines;
·         Ensuring efficient application of policies and procedures;
·         Managing contracts.

D) Contracts with technical assistance and capacity development providers

·         Developing sub-contracting policies and guidelines;
·         Ensuring efficient application of policies and procedures;
·         Managing contracts.

Qualifications:

Advanced university degree in finance or management and administration or other relevant social sciences.

Experience:

        Essential:

·         Five to seven years of experience in financial management and administration of public health programmes in an international multi-cultural environment;
·         Experience in new venture development and policy design;
·         Knowledge of financial analysis and other relevant tools for budget analysis;
·         Country-level experience in capacity building for programme administrative and financial management;
·         Field work in resource limited countries.

        Desirable:

·         Familiarity with HIV/AIDS and/or sexual and reproductive health and rights (SRHR) programmes.

Technical skills and competencies:

Skills:

·         Financial management and analysis;
·         Programme management.

Competencies:

·         Excellent analytical and communication skills, capable of developing and maintaining effective working relations across teams and organisations within an international and multi-cultural working environments;
·         Ability to work well in a team, as well as the ability to work with a variety of partners and to reach consensus;
·         Strong managerial skills with the ability to plan, organise, coordinate and implement work inputs from several sources and partners, and manage the delivery of multiple services.

Languages:

·         Excellent knowledge of English and Russian.
·         Knowledge of other EECA region languages is an asset.

To Apply:

Please send a cover letter and CV highlighting your experience as related to the job requirements to alisher_ibragimov(at)afew.org, indicating 2-3 referees with contact details.

Please refer to Finance and Administration Specialist in the subject line.

Please indicate your salary expectations.

Please include your e-mail and telephone number in your CV.

Only short-listed candidates will be contacted for an interview.

Conditions of Contract

Staff are employed by AFEW and are subject to the terms and conditions of employment of AFEW. The person selected for this position will be appointed under a fixed-term duration contract.

We offer competitive remuneration packages. Salaries are paid in Russian roubles.

The deadline for submission of applications is May 21, 2010 at 17:00 hours.

********************************************
END OF THE 319th LISTSERV ISSUE
*********************************************

ShareThis