Wednesday, May 26, 2010

[Kgalumni-l] Issue 320


Предлагаем Вам 320-й выпуск электронной рассылки для кыргызстанских выпускников программ Госдепартамента США. Вы получаете данное сообщение потому, что Вы либо являетесь выпускником программы обмена, спонсируемой правительством США, либо Вы запросили данную информацию.  В настоящее время в списке получателей рассылки зарегистрировано около 1000 электронных адресов.

Электронная рассылка для кыргызстанских выпускников программ Госдепартамента США предназначена для информирования о мероприятиях, проводимых для выпускников, а также для распространения новостей и объявлений от АЙРЕКС, АКСЕЛС, Посольства США в Кыргызстане и других организаций о вакансиях, грантовых программах, стипендиях для учебы и стажировок и  других возможностях для личного, академического и профессионального роста.  Информация рассылается один раз в неделю.  Вы вправе распространять ее среди всех заинтересованных лиц.

У этого сообщения нет приложений, поэтому из соображений безопасности не открывайте возможных прикрепленных  файлов. Для Вашего удобства, теперь выпуски электронной рассылки размещаются в формате word по адресу http://www.irex.kg/en/alumni/newsletter.html. Также материалы рассылки доступны на блоге по адресу http://kgalumnilistserv.blogspot.com. Если Вы желаете распространить какую-либо информацию по данной рассылке, пожалуйста, отправьте соответствующее сообщение на адрес alumnilistserv@irex.kg не позднее 13:00 каждую среду.

Сообщения, отправленные напрямую на электронный адрес рассылки, блокируются.

Сегодня 26 мая 2010 г. В этом выпуске:

*************************************************************
1) ANNOUNCEMENTS / ОБЪЯВЛЕНИЯ:

1.       ПРИГЛАШЕНИЕ ВЫПУСКНИКОВ ОБМЕННЫХ ПРОГРАММ ГОСУДАРСТВЕННОГО ДЕПАРТАМЕНТА США ДЛЯ РЕГИСТРАЦИИ НА САЙТЕ KGALUMNI.NING.COM
2.       ЛЕКЦИЯ «КУЛЬТУРА СОВРЕМЕННОГО КЫРГЫЗСТАНА В ЭПОХУ ПЕРЕМЕН», АМЕРИКАНСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ В ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ,  26 МАЯ, 2010 ГОДА

2) VACANCIES / ВАКАНСИИ:

1.       IREX VACANCY ANNOUNCEMENT: Program Assistant, Youth Theater for Peace Program (YTP), BISHKEK, KYRGYZSTAN
2.       INTERNATIONAL LABOUR ORGANIZATION (ILO) VACANCY ANNOUNCEMENT: NATIONAL PROJECT COORDINATOR NOA, PROJECT ON ELIMINATION OF WORST FORMS OF CHILD LABOUR

**************************************************
ANNOUNCEMENTS/ОБЪЯВЛЕНИЯ
**************************************************

1.       ПРИГЛАШЕНИЕ ВЫПУСКНИКОВ ОБМЕННЫХ ПРОГРАММ ГОСУДАРСТВЕННОГО ДЕПАРТАМЕНТА США ДЛЯ РЕГИСТРАЦИИ НА САЙТЕ KGALUMNI.NING.COM

Уважаемые выпускники,

Приглашаем Вас зарегистрироваться на сайте kgalumni.ning.com, который был создан инициативной группой выпускников с целью создания коммуникационной площадки для создания, проведения совместных мероприятий и обмена опытом реализованных проектов.

С уважением,

Инициативная группа выпускников
обменных программ Государственного Департамента США.

2.       ПРЕЗЕНТАЦИЯ «ПРОЕКТ КОНСТИТУЦИИ КЫРГЫЗСКОЙ РЕСПУБЛИКИ 2010Г.: ОСНОВЫ И ПРИНЦИПЫ», ЦЕНТР СОЦИАЛЬНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ АМЕРИКАНСКОГО УНИВЕРСИТЕТА В ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ

Центр социальных исследований Американского университета в Центральной Азии организует презентацию на тему:

«Проект Конституции Кыргызской Республики 2010г.: основы и принципы»

Основной докладчик: ИСКАКОВА Гульнара, к.ю.н.
и.о. профессора программы международного и бизнес права АУЦА,
эксперт Центра политико-правовых исследований (Кыргызстан)

Время: 16:00, 28 мая 2010г.

Место: аудитория 403 (главный корпус АУЦА)

Язык: русский

После апрельских событий 2010г. был инициирован новый проект Конституции Кыргызской Республики. 27 июня 2010г. граждане Кыргызской Республики решат судьбу Конституции и тем самым, определят дальнейший ход развития страны.  

Д-р Гульнара Искакова, член Конституционного совещания, расскажет о предлагаемых изменениях в основной закон страны. Приглашенные политологи озвучат свои позиции относительно влияния новой Конституции, в случае ее принятия, на развитие будущих политических процессов в стране.   

Био основного докладчика: Искакова Гульнара является экспертом Центра политико-правовых исследований (КР), а также и.о. профессора программы “Международного и бизнес права” АУЦА, где она стояла у истоков создания программы “Право” и возглавляла ее на протяжении 6 лет, развивая новое направление юридического образования в КР. Она получила степень магистра юриспруденции в университете Дьюк (США), а также степень кандидата юридических наук в Казахском национальном университете. Д-р Искакова также была стипендиатом программ Фулбрайт (Университет Индианы, США) и германской службы академических обменов (институт Макса Планка в Хайдельберге, Германия). Она является автором значительного количества публикаций, посвященных разделению президентской и парламентской властей, реформам правовой и избирательной систем. Д-р Искакова также является со-разработчиком первого варианта проекта Конституции о парламентской формы правления 2006 года, первого Закона о выборах 1998 года, а также она активно участвовала в изменении и дополнении различных законов КР, выступая в защиту общего блага, свободы и демократического развития страны.

Как зарегистрироваться: Пожалуйста, обращайтесь по адресу pss@mail.auca.kg с указанием Вашего имени и организации.

PRESENTATION: DRAFT OF THE KYRGYZ CONSTITUTION 2010: FUNDAMENTALS AND PRINCIPLES, THE SOCIAL RESEARCH CENTER, AMERICAN UNIVERSITY OF CENTRAL ASIA

The Social Research Center (www.src.auca.kg) at American University of Central Asia is organizing:

Presentation: Draft of the Kyrgyz Constitution 2010: Fundamentals and Principles

Lecturer: Dr. Gulnara ISKAKOVA,
Acting Professor, International and Business Law, AUCA and                                                 Expert, Centre for Political and Legal Studies, Kyrgyzstan

Time: 4:00m, May 28, 2010

Venue: Room No 403, AUCA (main building)

Language: Russian (interpretation into English can be provided ONLY if requested in advance)

After the recent April events, a new draft of the Constitution was initiated by and prepared under the guidance of the Interim government of the Kyrgyz Republic. The Kyrgyz citizens will have to vote on the new draft Constitution on June 27, 2010 and thereby decide on the future development path of Kyrgyzstan.

Dr. Gulnara Iskakova, who was a member of the Constitution Council that reviewed public proposals to the new draft Constitution, will speak about proposed key changes to it. The invited discussants will debate about the influence of the new Constitution, if adopted, on future development path of the country.

Bio: Gulnara Iskakova is an acting professor at International and Business Law, American University of Central Asia and expert of the Center for Political and Legal Studies, Kyrgyzstan. She started and headed the AUCA Law Department for six years, developing a new type of legal education in Kyrgyzstan. She is Kandidat Nauk in Law from Kazakh National University and has received LLM from Law School, Duke University, USA. Dr. Iskakova was a Fulbright Fellow at Indiana University, USA as well as the DAAD fellow at Max Planck Institute in Heidelberg, Germany. She is an author of numerous publications devoted to presidential and parliamentary power sharing, rule of law reform requirements, electoral and judicial systems reforms. Dr. Gulnara Iskakova also co-authored of the first version of draft constitution on parliamentary form of government in 2006, the first Election Code of 1998 and participated in revisions of many other laws, speaking for the common good, freedom and democratic development in Kyrgyzstan.

How to register: Please send RSVP to pss@mail.auca.kg with your name and affiliation.



**************************************************
VACANCIES / ВАКАНСИИ:
**************************************************

1.       IREX VACANCY ANNOUNCEMENT: Program Assistant, Youth Theater for Peace Program (YTP), BISHKEK, KYRGYZSTAN

TITLE: PROGRAM ASSISTANT
ORGANIZATION: IREX
PROGRAM: Youth Theater for Peace Project (YTP)
REPORTS TO: Program Officer 
POSITION LOCATION: BISHKEK, KYRGYZSTAN
TERMS OF CONTRACT: Full-time position (40 hours/week)
START DATE: June 2010
POSITION OPEN TO: Kyrgyzstan Nationals

DEADLINE: June 4, 2010

ABOUT IREX

IREX is an international nonprofit organization providing leadership and innovative programs to improve the quality of education, strengthen independent media, and foster pluralistic civil society development. Founded in 1968, IREX has an annual portfolio of over $60 million and a staff of 500 professionals worldwide. IREX and its partner IREX Europe deliver cross-cutting programs and consulting expertise in more than 100 countries.

SUMMARY OF POSITION

The Program Assistant will be a member of the Educational Programs Division. The Program Assistant will be responsible, under the oversight of the Program Director, for supporting the administration of the Youth Theater for Peace Program in Kyrgyzstan.

DUTIES AND RESPONSIBILITIES

·         Provide logistical and administrative support for all aspects of the Youth Theater for Peace Program;
·         Coordinate travel and document processing;
·         Receive, process and draft reports;
·         Coordinate logistics for events;
·         Liaise with partner organizations;
·         Maintain timely and appropriate financial receipts in accordance with IREX financial policies;
·         Answer written and telephone inquiries about the program;
·         Translate program materials into Kyrgyz, English or Russian;
·         Provide oral interpretation into Kyrgyz, English or Russian when needed;
·         Other duties as assigned.

REQUIREMENTS: 

·         Previous experience studying, working or living abroad preferred
·         Fluency in English; Kyrgyz and Russian
·         Strong computer (MS Word, Excel, Web 2.0) and writing skills;
·         Must be able to operate independently and with minimal oversight;
·         Excellent interpersonal, organizational, networking, and communication skills;
·         Detail-oriented, able to manage multiple tasks simultaneously, and meet deadlines;
·         Working Experience with youth, tolerance, or arts programs (desired).

TO APPLY FOR A POSITION:

Please submit a short statement of interest and resume under the subject: “YTP Program Assistant” to: office@irex.kg; and copy to unurumbetov@irex.kg, no later than 17:00, Friday, June 4, 2010
Only short-listed candidates will be contacted for an interview.

2.       INTERNATIONAL LABOUR ORGANIZATION (ILO) VACANCY ANNOUNCEMENT: NATIONAL PROJECT COORDINATOR NOA, PROJECT ON ELIMINATION OF WORST FORMS OF CHILD LABOUR

International Labour Organization (ILO) invites applications for the position of National Project Coordinator NOA, (temporary position) for the project on Elimination of Worst Forms of Child Labour in selected countries of Central Asia

Duty station: Bishkek, Kyrgyzstan
Period: September – December 2010

International Programme on the Elimination of Child Labour (IPEC) is an In-Focus Technical Cooperation Programme of the ILO. It assists Member States in designing and implementing policies and programmes that aim at addressing the problems of child labour. Currently IPEC implements a sub-regional programme on Combating Child Labour in Central Asia – Commitment becomes Action in selected countries of Central Asia.

The incumbent will assume the following primary duties:

The signatory will be designated as the National Project Coordinator for the respective national component of this ILO/IPEC project. Under the general supervision of the IPEC Director for Operations, s/he will manage and coordinate the execution of the project in the country. S/he will report to the Desk Officer at IPEC headquarter (DO). In line with ILO-IPEC procedures and guidelines, the national project coordinator will undertake the following tasks:

1.    Ensure effective implementation of the national component of the project through backstopping, timely and efficient delivery, in accordance with ILO policies and project strategies.
2.    Coordinate and monitor the implementation of the Action Programmes run by each implementing agency.
3.    Coordinate and facilitate the consultations of the National Steering Committee regarding relevant Action Programmes and other activity foreseen in the workplan.
4.    Organize and coordinate, in collaboration with the stakeholders, any activity aiming to raise awareness and create advocacy in the field of child labour.
5.    Encourage and coordinate research and documentation activities in the country, in the main activity sectors and geographical areas covered by the project.
6.    Evaluate the Action Programmes implemented and judge the opportunity of their reproduction.
7.    Train the implementing agencies on project design, monitoring, evaluation and reporting, following the IPEC and donor guidelines.
8.    Keep the subregional coordination and HQ posted on any information and evolution in the country relevant for the project implementation.
9.    Work in close collaboration with IPEC structures in the region and CIS countries, develop joint strategies and activities.
10. Cooperate closely with the Government, Workers and Employers Unities, NGOs, the target group, and other relevant partner in the country.
11. Coordinate closely with other UN agencies involved in the same issue, notably UNDP, UNICEF and UNHCR, and other relevant international organizations.
12. Promote ILO policies and core labour standards, particularly conventions 138 and 182.
13. Prepare periodical Technical Progress Reports to be submitted to the donor as well as technical reports to IPEC when required.
14. Coordinate, following ILO official procedures, and report on all the administrative and financial issues.
15. Carry out other duties as may be assigned.

QUALIFICATIONS REQUIRED

Experience:

At least five years of project management and implementation experience. Proven capacity to initiate and implement technical co-operation programmes and activities with ILO constituents and NGOs. Familiarity with ILO policies and procedures. At least 2 years of operational experience in combating child labour or child protection.

Qualifications:

University degree in law, economics, management, social science or equivalent in experience.

Thorough knowledge of the purpose and functions of the technical Programme; Thorough knowledge of programme planning, implementation and evaluation principles, practices and procedures; Very good drafting skills, and demonstrated ability to prepare reports; Good analytical skills; Ability to work with word processing and spreadsheet software, as well as computer software packages required for work. Excellent English drafting skills, ability to communicate effectively both orally and in writing; Strong interpersonal skills and demonstrated ability to work with diverse groups.

Applicants should submit an application marked “IPEC National Project Coordinator - Kyrgyzstan and a full CV in English latest by June 5, 2010 by e-mail to Ms. S. Bedalli, bedalli@ilo.org with a copy to Ms A. Kurbanova, kurbanova@ilo.org. 
ILO IPEC Office in Bishkek: Office 3, 19 Logvinenko str. (intersection with Bokonbaeva str.) Bishkek 720021 Kyrgyzstan
Only short listed applicants will receive written feedback for interview.

********************************************
END OF THE 320th LISTSERV ISSUE
*********************************************

ShareThis