Wednesday, June 20, 2012

Issue 407



Предлагаем Вам 407-й выпуск электронной рассылки для кыргызстанских выпускников программ Госдепартамента США. Вы получаете данное сообщение потому, что Вы либо являетесь выпускником программы обмена, спонсируемой правительством США, либо Вы запросили данную информацию.  В настоящее время в списке получателей рассылки зарегистрировано около 1000 электронных адресов.

Электронная рассылка для кыргызстанских выпускников программ Госдепартамента США предназначена для информирования о мероприятиях, проводимых для выпускников, а также для распространения новостей и объявлений от АЙРЕКС, АКСЕЛС, Посольства США в Кыргызстане и других организаций о вакансиях, грантовых программах, стипендиях для учебы и стажировок и  других возможностях для личного, академического и профессионального роста.  Информация рассылается один раз в неделю.  Вы вправе распространять ее среди всех заинтересованных лиц.

У этого сообщения нет приложений, поэтому из соображений безопасности не открывайте возможных прикрепленных  файлов. Для Вашего удобства, теперь выпуски электронной рассылки размещаются в формате word по адресу http://www.irex.kg/en/alumni/newsletter.html и http://www.facebook.com/IREXKyrgyzstan. Если Вы желаете распространить какую-либо информацию по данной рассылке, пожалуйста, отправьте соответствующее сообщение на адрес alumnilistserv@irex.kg не позднее 13:00 каждую среду.

Сообщения, отправленные напрямую на электронный адрес рассылки, блокируются.

Сегодня 20 июня 2012 г. В этом выпуске:

*************************************************************
1) ANNOUNCEMENTS/ ОБЪЯВЛЕНИЯ:

1.     МЕЖДУНАРОДНАЯ НАУЧНАЯ КОНФЕРЕНЦИЯ «ЭТНОСЫ И КУЛЬТУРЫ КЫРГЫЗСТАНА В ИХ ИСТОРИЧЕСКОМ ВЗАИМОДЕЙСТВИИ: ТЮРКО-СЛАВЯНО-ГЕРМАНСКИЕ КУЛЬТУРНО-ЯЗЫКОВЫЕ СВЯЗИ» 25-26 СЕНТЯБРЯ 2012 Г., КЫРГЫЗСКО-РОССИЙСКИЙ СЛАВЯНСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ (КРСУ), БИШКЕК, КЫРГЫЗСТАН. ПОСЛЕДНИЙ СРОК ПРИЕМА ЗАЯВОК: 15 АВГУСТА 2012 Г.
2.     THE CENTRAL ASIAN FACULTY DEVELOPMENT PROGRAMME (CAFDP), UNIVERSITY OF CENTRAL ASIA (UCA), BISHKEK, KYRGYZSTAN. DEADLINE: JULY 31, 2012
3.     VISITING SCHOLARS AND RESEARCH FELLOWS PROGRAM, TIAN SHAN POLICY CENTER, AUCA, BISHKEK, KYRGYZSTAN.

2) VACANCIES / ВАКАНСИИ:

1.     VACANCY: NATIONAL CONSULTANT ON   BEHAVIOR CHANGE AND COMMUNICATION, INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR MIGRATION MISSION IN KYRGYZSTAN, BISHKEK, KYRGYZSTAN. DEADLINE: JUNE 22, 2012
2.     ВАКАНСИЯ: МЕНЕДЖЕР ПО РАБОТЕ С ПЕРЕВОДЧИКАМИ, ПЕРЕВОДЧЕСКАЯ КОМПАНИЯ "NV TRANSLATION", БИШКЕК, КЫРГЫЗСТАН.
3.     VACANCY: FLEX RECRUITING ASSISTANT, American Councils for International Education Kyrgyzstan (ACCELS), BISHKEK, KYRGYZSTAN. DEADLINE: JULY 7, 2012

**************************************************
ANNOUNCEMENTS/ ОБЪЯВЛЕНИЯ:
**************************************************

1.     МЕЖДУНАРОДНАЯ НАУЧНАЯ КОНФЕРЕНЦИЯ «ЭТНОСЫ И КУЛЬТУРЫ КЫРГЫЗСТАНА В ИХ ИСТОРИЧЕСКОМ ВЗАИМОДЕЙСТВИИ: ТЮРКО-СЛАВЯНО-ГЕРМАНСКИЕ КУЛЬТУРНО-ЯЗЫКОВЫЕ СВЯЗИ» 25-26 СЕНТЯБРЯ 2012 Г., КЫРГЫЗСКО-РОССИЙСКИЙ СЛАВЯНСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ (КРСУ), БИШКЕК, КЫРГЫЗСТАН. ПОСЛЕДНИЙ СРОК ПРИЕМА ЗАЯВОК: 15 АВГУСТА 2012 Г.

25-26 сентября 2012 г. в Кыргызско-Российском Славянском университете (КРСУ) состоится Международная научная конференция «Этносы и культуры Кыргызстана в их историческом взаимодействии: тюрко-славяно-германские культурно-языковые связи».

Организаторы конференции – Научный центр «Перевод» КРСУ, Учебно-научный центр регионального славяноведения КРСУ, дипломатические миссии.

Конференция посвящена изучению истории и современного состояния культурно-языковых контактов кыргызов и других тюркоязычных этносов, населяющих КР, со славяно-германским миром, вопросам межкультурной коммуникации, литературных связей, художественного перевода, преподавания неродных языков в условиях многоязычия (см. Приложение 1).

Форма проведения конференции – очно-заочная, предусматривающая как личное присутствие участника, так и представление только текста научного доклада и информации об авторе.

Рабочие языки: кыргызский, русский английский, немецкий, польский.

Одобренные Оргкомитетом и редколлегией материалы будут опубликованы в «Вестнике КРСУ» (издание входит в перечень ВАК РФ).

Требования к оформлению присылаемых для публикации материалов: см. Приложение 2.
Пролонгированные сроки подачи заявки на участие: до 15 августа.
Заявочная информация: см. Приложение 3.

Для каждого участника конференции оформляется специальный сертификат. По решению Оргкомитета и членов редколлегии авторы лучших докладов удостаиваются специальных дипломов.

Участники конференции оплачивают дорожные расходы, проживание и визовое оформление. Взнос для участия в конференции: 500 сомов для участников из стран СНГ и 10 евро для коллег из стран дальнего зарубежья.

Приложение 1.: Программа конференции

Пленарный форум.

Секция 1.     Языковая ситуация. Языковая политика. Этнокультурное сознание.

Подсекция 1.1:           История и результаты культурно-языкового взаимовлияния кыргызского, славянских и германского этносов в XIX-XX вв.
Подсекция 1.2:           Современная языковая ситуация в КР и пути ее гармонизации.
Подсекция 1.3:           Инновационные методики обучения неродным и иностранным языкам в ус-ловиях языковой ситуации в Кыргызстане.

Секция 2.     История, роль и современное состояние русскоязычной литературы в Кыргызстане.

Подсекция 2.1:           Кыргызско-европейские литературные связи: традиции и новые векторы.
Подсекция 2.2:           Роль художественного перевода в формировании современного дискурса этносов Кыргызстана и государственной информационной политики. Мастер-класс «Мастерская художественного перевода». Круглый стол «Мост между цивилизациями: формирование многоязычия в современном Кыргызстане».

Итоговое пленарное заседание.

Культурная программа: посещение театров, знакомство с достопримечательностями.

Приложение 2: Требования к оформлению доклада для публикации

·         Формат бумаги А  4;
·         Формат файла: *rtf;
·         Текстовый редактор MS Word  для  Windows;
·         Объем до 0,5 авт. листа (6 страниц);
·         шрифт Times New Roman, кегль – 14, межстрочный интервал – одинарный;
·         поля: верхнее -20 мм, нижнее – 20 мм, левое -30 мм, правое -15 мм;
·         Сверху – название доклада заглавными буквами (по центру, выделить жирным шриф-том); ниже, после просвета в один интервал – фамилия, инициалы автора, ученая степень и название организации, город; ниже, через просвет в два интервала – текст доклада; ниже, через один интервал – список использованной литературы;
·         абзацный отступ:  1 см;
·         выравнивание по ширине;
·         страницы не нумеровать;
·         переносы запрещены, текстовые выделения – посредством курсива и/или полужирного шрифта;
·         ссылки в тексте по порядковому номеру в списке источников указываются в квадратных скобках [1, 18]. Первая цифра обозначает номер цитируемого источника в списке, вторая – страницу источника;
·         Список использованной литературы (под заголовком «Источники») приводится в конце основного текста в соответствии с требованиями ГОСТа.

Приложение 3: Форма заявки
                  
·         Ф.И.О.
·         Ученая степень, ученое звание
·         Место работы, должность
·         Тема доклада 
·         Почтовый адрес
·         Контактные телефоны
·         Электронный адрес   

Примечание: все вышеуказанные данные можно указать перед заголовком доклада после указания фамилии. Оргкомитет конференции оставляет за собой право отклонения материалов для публикации в случае нарушений требований к их оформлению.                                
 
Контактная информация:

КР 720021, Бишкек, просп. Чуй, 44. Оф. 219. Оргкомитет

2.     THE CENTRAL ASIAN FACULTY DEVELOPMENT PROGRAMME (CAFDP), UNIVERSITY OF CENTRAL ASIA (UCA), BISHKEK, KYRGYZSTAN. DEADLINE: JULY 31, 2012

The Central Asian Faculty Development Programme (CAFDP) of the University of Central Asia (UCA) is pleased to announce its 2013-14 scholarships for Doctoral studies at partner institutions around the world, including the University of Cambridge, UK, German universities through partners

The CAFDP of UCA offers support for Central Asian scholars to pursue doctoral studies, with the understanding that upon graduation they will work as UCA faculty for a minimum of five years at the Graduate School of Development and/or the undergraduate School of Arts and Sciences at UCA's campuses in Khorog (Tajikistan), Naryn (Kyrgyz Republic) and Tekeli (Kazakhstan).

Eligible fields of study:

Natural and Applied Sciences: Biology, chemistry, biochemistry, applied physics, geology/geosciences, applied mathematics, computer science, engineering sciences (environmental engineering, complex systems analysis and design), environmental sciences and environmental earth sciences, rural development and natural resource management.

Social Sciences and Humanities: Archaeology, cultural anthropology/ethnography, economics, sociology, Asian and Middle Eastern studies, development studies (economics), ethnomusicology, mountain tourism, public policy and business (with a focus on entrepreneurship).

To apply:

Applicants from Kazakhstan, the Kyrgyz Republic, and Tajikistan are strongly encouraged to apply. Candidates from Uzbekistan, Turkmenistan, Afghanistan, northern Pakistan (only Gilgit-Baltistan and Malakand Division) and western China (only Xinjiang province) will also be considered.

Application for the CAFDP Scholarship is a two-step process: (1) Eligibility for CAFDP – Applicants are required to first meet UCA's eligibility criteria; and (2) Admission to Partner University – candidates considered eligible will then be invited to submit full applications to partner universities to secure admission. UCA will work with candidates to select the most appropriate programme and university, based on students' field of study and available opportunities.

To apply, please email the following documents to facultydev@ucentralasia.org no later than July 31st, 2012. (If this is not possible, applications can be submitted to one of the UCA offices listed below):

·         UCA datasheet: http://www.ucentralasia.org/cafdp.asp
·         A detailed current CV
·         Personal Statement describing desired field of study, why you believe you are a good candidate for the scholarship, what your long term goals are and your understanding of and commitment to the mission of UCA (maximum 2 pages).
·         Research Proposal (maximum 5 pages).
·         Diploma Transcripts with notarized translations in English
·         English proficiency certificate,; at a minimum of an institutional based test (UCA placement test or AUCA institutional TOEFL)
·         For further information on CAFDP, please visit our website at: www.ucentralasia.org/cafdp.asp  For queries, send email to facultydev@ucentralasia.org  

3.     VISITING SCHOLARS AND RESEARCH FELLOWS PROGRAM, TIAN SHAN POLICY CENTER, AUCA, BISHKEK, KYRGYZSTAN.

The American University of Central Asia’s Tian Shan Policy Center (TSPC) is pleased to invite interested scholars to conduct research in Kyrgyzstan. The Tian Shan Policy Center (TSPC) is an innovative nonprofit, public interest center focused on research, analysis, and implementation of appropriate and effective public policy in the nations and communities of Central Asia.  As a policy think tank established by the American University of Central Asia, TSPC draws on the diverse expertise of its faculty and partners to carry-out research programs and projects in collaboration with international institutions, government agencies, and nongovernmental organizations. American University of Central Asia is situated in Bishkek, Kyrgyzstan. Kyrgyzstan is a small country of strategic importance to American, European, and Russian interests. It’s majestic mountain ranges and unique culture enrich its diverse communities, many with historic ties to the ancient Silk Road trading route.  As the only democracy in Central Asia, scholars find this a key area in which to conduct research on the region and as a means for extending their networks.

Advantages and opportunities:

·         Ideal surroundings: work and conduct research at one of the leading universities in Central Asia, internationally recognized as a university based on the American liberal arts tradition of free and critical inquiry.
·         Networking: use our networking capacities to establish contacts with local research institutions, universities, local scholars, non-governmental organizations and governmental agencies in Kyrgyzstan.
·         Good working conditions: the TSPC will provide access to Internet, computers, printing, copying, faxing, and the university library resources.
·         Opportunity to share research:  present research findings at the AUCA among faculty and students, and receive feedback from professionals.
·         Opportunity to collaborate on projects and trainings with TSPC:   depending on expertise, researchers have an opportunity to partner on policy-relevant research and training programs.
·         Logistical support: the TSPC staff will help with finding a Research Assistant, if needed, arranging Kyrgyz visa, finding accommodation in Bishkek and arranging airport pick-up/drop.  

Research areas:

The TSPC specializes in the critical fields of strategic development policy, human rights, and sustainable environment programs, and through its efforts strives to strengthen good governance as the bedrock for efforts to better the lives of the peoples of our emerging countries. The TSPC encourages interested scholars to conduct research in the following topics:

·         Human Rights and Rule of Law
·         Environment and Climate Change
·         Governance and Development
·         Migration and Social Protection

Interested scholars should be:

·         PhD students, post-doctoral fellows, or research fellows affiliated to an educational or research institution willing to conduct field research in Kyrgyzstan within their own programs;
·         Leading or participating in a research project or program related to one of the research interests of the TSPC (See TSPC website: www.auca.kg/en/tspc);
·         Willing to participate in research in collaboration with TSPC staff and/or in training seminars with faculty and students, and/or submit a research paper to the TSPC for publication after completing research at the Center 

Period:

The duration of affiliation may vary from few weeks to one year. The TSPC can host up to 3 fellows at a time.  

How to apply:

Please send a letter of interest and your latest CV to:

Dr. Ainura Asamidinova, Program Manager
Tian Shan Policy Center
American University of Central Asia
205 Abdumomunov Street ,
Bishkek , Kyrgyzstan , 720040

·         Or apply by e-mail: asamidinova_a@mail.auca.kg
·         Applications can be sent any time of the year, no deadline for application is specified.
·         Please note that your application will be considered by the TSPC within 1-2 weeks.

For further information

·         If you are interested in finding out more information about the TSPC, please refer to our website www.aucakg/en/tspc/
·         If you would like to find out more about American University of Central Asia, please refer to www.auca.kg
·         For further inquires or information on your application status, please contact Dr. Ainura Asamidinova at asamidinova_a@mail.auca.kg
 
The TSPC provides the following logistical support

·         assistance in finding a Research Assistant
·         assistance in arranging visas
·         support in finding accommodation in Bishkek
·         support in arranging airport pick-up.

Financial support

Unfortunately, the TSPC does not have the capacity to cover travel, accommodation, health insurance or any other related expenses.  However, if the candidate’s research is aligned with a funded project at TSPC, there may be potential for further discussion of modest financial support or a stipend.  This will need to be negotiated with TSPC managing directors on a case-by-case basis.

**************************************************
VACANCIES / ВАКАНСИИ:
**************************************************

1.     VACANCY: NATIONAL CONSULTANT ON   BEHAVIOR CHANGE AND COMMUNICATION, INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR MIGRATION MISSION IN KYRGYZSTAN, BISHKEK, KYRGYZSTAN. DEADLINE: JUNE 22, 2012

Name of the project:  USAID Dialog on HIV and TB, target group: migrants
Type of contract:         Service Contract
Duration:                      7 months (July, 2012-January, 2013)

Background Information

The Project USAID Dialog on HIV and TB that financed by the USAID aimed to reduce HIV and TB spreading in the Central Asian countries through changing risk behavior among population that at most risk to be infected by these diseases.

Within this project IOM implementing program on prevention, HIV and TB detection among migrants as well as social escort of the migrants living with HIV and TB in the three countries: in Kazakhstan in Almaty, in Kyrgyzstan in Bishkek, in Tajikistan in Kulob and Kurgan Tube.

Terms of Reference

·         To conduct regular assessment of the knowledge and skills of the outreach workers in Bishkek;
·         On the basis of the assessment to adapt communication strategies on HIV and TB prevention among migrants;
·         To conduct regular refreshable on the job mini trainings and seminars for NGO partners, outreach workers and volunteers in Bishkek on HIV and TB prevention, social escort, adherence to treatment, monitoring and evaluation, as well as other issues identified during the project implementation.
·         Jointly with NGO partners of IOM to develop recommendations on updating informational-educational materials taking into account migrants needs.
·         To assist to project manager on strengthening social partnership between NGOs and services providers
·         To assist to NGO partners in developing success stories on project implementation in   Bishkek

Expected Outputs:

The outputs expected from this consultancy will be (i) to conduct four educational mini trainings\sessions among outreach workers and volunteers on monthly basis;
·          report on monitoring and evaluation of the outreach work in  Bishkek on the weekly basis;
·          two success stories on monthly basis;
·          monthly reports on seminars and mini trainings conducting;
·         recommendations on updating informational-educational  materials for migrants  

Requirements for the candidate

·         University degree in medicine,  Social Science or related fields;
·         Previous experience on conducting seminars, trainings on TB and HIV prevention among adult audience;
·         Experience on monitoring and evaluation;
·         Understanding of the migration health issues and priorities;
·         Excellent  knowledge of Tajik, and  Russian;
·         Excellent communication skills;
·         Excellent writing skills;
·         Strong information analysis skills;
·         Ability to work under tight schedule.
·         Work experience in the projects on Tuberculosis prevention

Candidates’ evaluation will be based on the aforementioned requirements for the candidate and selection will be based on cumulative analysis (most qualified candidates).

Interested candidates should submit their CVs and Cover Letters of   at: applications.tj@iom.int by   June 22, 2012, before 5pm.

2.     ВАКАНСИЯ: МЕНЕДЖЕР ПО РАБОТЕ С ПЕРЕВОДЧИКАМИ, ПЕРЕВОДЧЕСКАЯ КОМПАНИЯ "NV TRANSLATION", БИШКЕК, КЫРГЫЗСТАН.

В переводческую компанию "NV Translation" требуются менеджер по работе с переводчиками и внештатные переводчики различных языков. Работа для менеджера офисная, для внештатных переводчиков - удалённая или в офисе. Оплата высокая, обсуждается после получения резюме при собеседовании.

Основные требования к должности менеджер по работе спереводчиками:

·         Отличное знание английского языка, опыт работы переводчиком или с документами на английском языке;
·         Умение и навыки пользования офисными приложениями и базами данных, опыт работы не менее 3 лет;
·         Высокая организованность, умение планировать работу и придерживаться графика исполнения задач;
·         Возможность работать сверхурочно при необходимости;
·         Возможность работать долгосрочно;
·         Порядочность, честность;
·         Коммуникативные навыки.

Заинтересованным и подходящим кандидатам высылать подробное резюме с указанием своих аккаунтов на социальных сетях на: office.nvtranslation@gmail.com         

4.     VACANCY: FLEX RECRUITING ASSISTANT, AMERICAN COUNCILS FOR INTERNATIONAL EDUCATION KYRGYZSTAN (ACCELS), BISHKEK, KYRGYZSTAN. DEADLINE: JULY 7, 2012

American Councils is seeking a Recruiting Assistant (RA) for the Future Leaders Exchange (FLEX) Program. The RA will be contracted for a four-month period from September 1 until late December 2012 and will be paired with an American FLEX Recruiter. The recruiting team will travel extensively around the Kyrgyz Republic recruiting for the FLEX program.

Scope of responsibilities:

·         Coordinate recruitment activities to assure the timely and proper conduct of the competition;
·         Secure advertising and testing location;
·         Conduct testing;
·         Organize and participate in meetings with candidates and their parents;
·         Conduct interviews with finalist candidates;
·         Complete all reporting on finances and recruitment activities.  

Qualifications & requirements:

·         Alumnus/a of the Future Leaders Exchange (FLEX) Program;
·         Strong organizational and time-management skills and ability to adhere to strict deadlines;
·         Experience in writing reports and managing a budget;
·         Availability to attend a training conference from approximately August 21-25;
·         Ability and desire to travel throughout Kyrgyzstan, extensively and sometimes under difficult conditions;
·         Exceptional knowledge of English, fluency in Russian and/or Kyrgyz;
·         Citizen of the Kyrgyz Republic.

To apply:

Please submit a cover letter and resume to Irina Zaplatina, FLEX Program Specialist, irina@americancouncils.kg  and CC: Cale Wagner, Country Director in the Kyrgyz Republic, by email: director1@americancouncils.kg  with the subject line “FLEX Recruiting Assistant”.

Deadline for submission of materials is 5 p.m. Friday, July 7, 2012.

Application materials can also be delivered in person to the American Councils office at 98/1 Tynystanov Street, Bishkek. tel: (312) 66-48-38.

Only shortlisted candidates will be invited for an interview.

About American Councils:

American Councils for International Education: ACTR/ACCELS, an international not-for-profit organization, believes in the fundamental role of education in fostering positive change for individuals, institutions and societies. Building upon over three decades of regional expertise and development experience, American Councils advances education and research worldwide through international programs that provide the global perspective essential for academic and professional excellence. In collaboration with partners around the world, our dedicated team of professionals designs and implements innovative and effective programs responsive to the cultures and needs of the international communities in which we work.

Founded in 1974 as an association for area and language professionals, American Councils has focused its expertise on academic exchange, professional training, distance learning, curriculum and test development, delivery of technical assistance, research, evaluation, and institution building.

********************************************
END OF THE 407th LISTSERV ISSUE
*********************************************

ShareThis