Thursday, September 16, 2010

[Kgalumni-l] Issue 329


Предлагаем Вам 329-й выпуск электронной рассылки для кыргызстанских выпускников программ Госдепартамента США. Вы получаете данное сообщение потому, что Вы либо являетесь выпускником программы обмена, спонсируемой правительством США, либо Вы запросили данную информацию.  В настоящее время в списке получателей рассылки зарегистрировано около 1000 электронных адресов.

Электронная рассылка для кыргызстанских выпускников программ Госдепартамента США предназначена для информирования о мероприятиях, проводимых для выпускников, а также для распространения новостей и объявлений от АЙРЕКС, АКСЕЛС, Посольства США в Кыргызстане и других организаций о вакансиях, грантовых программах, стипендиях для учебы и стажировок и  других возможностях для личного, академического и профессионального роста.  Информация рассылается один раз в неделю.  Вы вправе распространять ее среди всех заинтересованных лиц.

У этого сообщения нет приложений, поэтому из соображений безопасности не открывайте возможных прикрепленных  файлов. Для Вашего удобства, теперь выпуски электронной рассылки размещаются в формате word по адресу http://www.irex.kg/en/alumni/newsletter.html. Также материалы рассылки доступны на блоге по адресу http://kgalumnilistserv.blogspot.com. Если Вы желаете распространить какую-либо информацию по данной рассылке, пожалуйста, отправьте соответствующее сообщение на адрес alumnilistserv@irex.kg не позднее 13:00 каждую среду.

Сообщения, отправленные напрямую на электронный адрес рассылки, блокируются.

Сегодня 16 сентября 2010 г. В этом выпуске:

*************************************************************
1) ANNOUNCEMENTS / ОБЪЯВЛЕНИЯ:

1.       КРУГЛЫЙ СТОЛ «ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ ПОМОЩЬ ПОСТРАДАВШИМ В ЧРЕЗВЫЧАЙНЫХ СИТУАЦИЯХ, В РЕЗУЛЬТАТЕ КОНФЛИКТА В ОШЕ И ДЖАЛАЛ-АБАДЕ 2010 ГОД: АНАЛИЗ РАБОТЫ И ОБМЕН ОПЫТОМ», КЫРГЫЗСТАН, Г. БИШКЕК 25 СЕНТЯБРЯ 2010 Г.

2) VACANCIES / ВАКАНСИИ:
               
1.       AMERICAN COUNCILS SEEKS A HIGHLY QUALIFIED PERSON TO FILL THE POSITION OF ALUMNI PROGRAMS COORDINATOR
2.       THE U.S. EMBASSY IN BISHKEK IS SEEKING AN INDIVIDUAL FOR THE POSITION OF INFORMATION ASSISTANT IN THE PUBLIC AFFAIRS SECTION
3.       REGIONAL TRANSPORT SPECIALIST POSITION, USAID REGIONAL TRADE LIBERALIZATION AND CUSTOMS PROJECT (RTLC) / AECOM
4.       ФОНД «СОРОС – КЫРГЫЗСТАН» ОБЪЯВЛЯЕТ СРЕДИ ГРАЖДАН КЫРГЫЗСКОЙ РЕСПУБЛИКИ КОНКУРС НА ЗАМЕЩЕНИЕ ВАКАНТНОЙ ДОЛЖНОСТИ  АССИСТЕНТА БИШКЕКСКОГО РЕСУРСНОГО ЦЕНТРА
5.       КУЛЬТУРНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИЙ ЦЕНТР «АЙГИНЕ» ОБЪЯВЛЯЕТ КОНКУРС НА ПОЗИЦИЮ МЛАДШЕГО НАУЧНОГО СОТРУДНИКА

**************************************************
ANNOUNCEMENTS/ОБЪЯВЛЕНИЯ
**************************************************

1.       КРУГЛЫЙ СТОЛ «ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ ПОМОЩЬ ПОСТРАДАВШИМ В ЧРЕЗВЫЧАЙНЫХ СИТУАЦИЯХ, В РЕЗУЛЬТАТЕ КОНФЛИКТА В ОШЕ И ДЖАЛАЛ-АБАДЕ 2010 ГОД: АНАЛИЗ РАБОТЫ И ОБМЕН ОПЫТОМ», КЫРГЫЗСТАН, Г. БИШКЕК 25 СЕНТЯБРЯ 2010 Г.

Уважаемые коллеги!

Кафедра психологии Американского университета в Центральной Азии (АУЦА) в партнерстве со Студией АКМЕ и Общественным Фондом «Слышать сердцем» при поддержке Центра социальных исследований АУЦА, Швейцарского бюро по Сотрудничеству и Института региональных исследований проводят круглый стол «Психологическая помощь пострадавшим в чрезвычайных ситуациях, в результате конфликта в Оше и Джалал-Абаде 2010 год: анализ работы и обмен опытом», который состоится 25 сентября 2010 г. в АУЦА.

Цели:
·         Представление и обсуждение различных подходов к оказанию помощи пострадавшим в чрезвычайных ситуациях.
·         Провести анализ эффективности проделанной работы
·         Обмен опытом.
·         Выработать рекомендации, необходимые для оптимизации психологической работы с пострадавшими в результате трагических событий, произошедших на юге страны в 2010 году.

К участию в круглом столе будут привлечены специалисты государственных,  некоммерческих и международных организаций Кыргызстана, имеющие практический опыт и задействованные в процессе оказания психологической помощи пострадавшим в результате трагических событий на юге Республики Киргизия в 2010 г.

Формат круглого стола: дискуссии, презентации
В ходе круглого стола будут обсуждаться следующие темы:

·         Требования к психологической компетенции специалиста, работающего с людьми пострадавшими в чрезвычайных ситуациях (что подразумевается под психологической компетенцией? что могут и не могут сделать случайные люди в условиях чрезвычайной ситуации?).
·         Эмоциональное выгорание специалиста. Кто поможет психологу?
·         Какие методы из рекомендованных российскими и зарубежными психологами являются наиболее эффективными?

К участию в круглом столе приглашаются: психологи, педагоги, социальные работники, оказывающие поддержку после событий, студенты-психологи 4 и 5 курсов.

Отбор участников будет проводиться на основе заполненных заявок. Количество мест – ограничено.   Заполненную заявку необходимо прислать до 20 сентября 2010 г. по электронной почте  akme@akme.kg
Материалы круглого стола будут изданы в виде краткого руководства для специалистов (психологов, социальных работников, педагогов и т.д.).

По вопросам участия в круглом столе обращаться:
Студия АКМЕ Кыргызстан, Бишкек, ул. Токтогула, 244
Телефоны: +996 (312) 65 99 52, 65 93 99
Контактные лица: Мамбетова Рената, Сластникова Анастасия

Общественный Фонд «Слышать сердцем»
Телефон: +996 (555) 92 62 03
Контактное лицо: Как Татьяна

**************************************************
VACANCIES / ВАКАНСИИ:
**************************************************

1.       AMERICAN COUNCILS SEEKS A HIGHLY QUALIFIED PERSON TO FILL THE POSITION OF ALUMNI PROGRAMS COORDINATOR

U.S. DEPARTMENT OF STATE PROGRAMS/AMERICAN COUNCILS FOR INTERNATIONAL EDUCATION ACTR/ACCELS, Bishkek, Kyrgyz Republic

SUMMARY:

American Councils seeks a highly qualified person to fill the position of Alumni Programs Coordinator to work with the U.S. Embassy on strengthening its alumni programs and outreach to program alumni.

The Alumni Programs Coordinator is responsible for tracking the progress of alumni of U.S. Department of State programs in Kyrgyzstan; managing local monitoring and reporting, as well as providing regular reports and feedback to U.S. Embassy staff and partner organizations; and to coordinate with the ECA Alumni Office in Washington, D.C.  The position is one-year fixed-term. The Alumni Programs Coordinator will be based in Bishkek, Kyrgyz Republic, and will report to the American Councils Country Director and work in consultation with the U.S. Embassy Cultural Affairs Officer in Bishkek, Kyrgyzstan. Duties include:

·         Strengthen alumni association and its branches;
·         Develop system to inform and register alumni for alumni activities and information updates upon their return from the United States;
·         Track the professional progress of alumni of U.S. Department of State programs via email, social media and mail;
·         Start an alumni newsletter
·         Liaise with the Department of State Alumni Office to update, organize, and coordinate the alumni database;
·         Liaise with program coordinators and program alumni and write success stories and progress reports;
·         Promote alumni activities through targeted outreach programs, including organizing internal workshops for monitoring and evaluation capacity building;
·         Design and organize follow-up activities such as workshops, round tables, and press events pending additional funding for these events;
·         Counsel alumni on grant preparation and effective program implementation;
·         Maintain regular contact with the ECA Alumni Office in Washington D.C.;
·         Travel in challenging conditions;
·         Other duties as assigned.

Alumni Program Coordinator Requirements

·         Citizen of the Kyrgyz Republic;
·         Bachelor’s degree required;
·         2-3 years work experience;
·         U.S. Department of State program experience (required);
·         Excellent communication and public speaking skills, both written and verbal, in English and Russian (and Kyrgyz preferred);
·         Extensive report writing experience (in English - required);
·         Excellent computer skills, including experience in web site updating and database management (required);
·         Demonstrated organizational skills.

ANTICIPATED START DATE: October 11, 2010

TO APPLY:  Please send cover letter and resume/CV to Cale Wagner at director@americancouncils.kg and CC: Aikerim Oskonbaeva at aikerim@americancouncils.kg, or fax to +996 (312) 621-578.  Please include “Alumni Programs Coordinator” in the subject line of your email or on the fax cover page.  Applications will be accepted through 5 p.m. Friday, October 1, 2010. Only short-listed candidates will be contacted for an interview.

American Councils for International Education: ACTR/ACCELS is a private, non-profit educational association and exchange organization devoted to improving education, professional training and research within and regarding the countries in Eurasia and Eastern Europe. American Councils administers academic exchange and training programs in virtually all fields; provides educational advising and academic testing services; and organizes conferences and seminars in the US and abroad for its membership, exchange participants, alumni, and professional groups. American Councils manages a budget funded from multiple sources of approximately $50M, employs a staff of more than 400, and operates offices in 16 countries.

2.       THE U.S. EMBASSY IN BISHKEK IS SEEKING AN INDIVIDUAL FOR THE POSITION OF INFORMATION ASSISTANT IN THE PUBLIC AFFAIRS SECTION

ANNOUNCEMENT NUMBER:  2010-25A

REF:  ANNOUNCEMENT NUMBER: 2010-25

OPEN TO:                    All Interested Candidates

POSITION:                   Information Assistant, FSN-7; FP-07*
                                  
OPENING DATE:        September 14, 2010

CLOSING DATE:        September 28, 2010

WORK HOURS:        Full-time
                                      
ALL ORDINARILY RESIDENT (OR) APPLICANTS (See Appendix A at http://bishkek.usembassy.gov/political_assistant.html) MUST HAVE THE REQUIRED WORK AND/OR RESIDENCY PERMITS TO BE ELIGIBLE FOR CONSIDERATION.

The U.S. Embassy in Bishkek is seeking an individual for the position of Information Assistant in the Public Affairs Section.

BASIC FUNCTION OF POSITION

Under the general supervision of the Information Officer is responsible for implementing the range of information programs designed to educate Kyrgyz media opinion leaders and the wider public on U.S. policy, society and culture.

QUALIFICATIONS REQUIRED

All applicants must address each selection criterion detailed below with specific and comprehensive information supporting each item.

1.       Education: A university education is required in Journalism, Social Science, and Humanities.

2.       Prior work experience:  Up to one year of progressively responsible experience in the communications media as a journalist, writer, editor, TV or radio broadcaster, or in public relations, or a combination of similar experience is required.

3.       Language Proficiency: Level IV (Fluent) in written and spoken English; level IV (Fluent) spoken and written Russian; level IV (Fluent) spoken and written Kyrgyz are required. (This will be tested).

4.       Job Knowledge: Good knowledge of Kyrgyzstani media, political, economic, social and educational structure and institutions and of key figures in the mass media, government, educational circles.  Familiarity of Department information programs, media and public relations techniques.  Understanding of U.S. foreign policy concerns.

5.       Skills and abilities: Ability at own initiative to develop and maintain access to high-level target audience contacts among the media, government, and NGOs. Demonstrate initiative in coordination and conducting difficult research to assist in completing the task at hand. Ability to utilize electronic audiovisual equipment.  Ability to draft press materials in both languages of the host country. Ability to analyze host country media and to brief Embassy officers.

SELECTION PROCESS

When fully qualified, U.S. Citizen Eligible Family Members (USEFMs) and U.S. Veterans are given preference.  Therefore, it is essential that the candidate specifically address the required qualifications above in the application.

ADDITIONAL SELECTION CRITERIA

1.       Management will consider nepotism/conflict of interest, budget, and residency status in determining successful candidacy. 

2.       Current employees serving a probationary period are not eligible to apply.

3.       Current Ordinarily Resident employees with an Overall Summary Rating of Needs Improvement or Unsatisfactory on their most recent Employee Performance Report are not eligible to apply.

4.       Currently employed U.S. Citizen EFMs who hold a Family Member Appointment (FMA) are ineligible to apply for advertised positions within the first 90 calendar days of their employment.

5.       Currently employed NORs hired under a Personal Services Agreement (PSA) are ineligible to apply for advertised positions within the first 90 calendar days of their employment unless currently hired into a position with a When Actually Employed (WAE) work schedule.

6.       The candidate must be able to obtain and hold a local security clearance.

TO APPLY

Interested candidates for this position must submit the following for consideration of the application (more information available at http://bishkek.usembassy.gov/political_assistant.html)

1.       Universal Application for Employment as a Locally Employed Staff or Family Member (DS-174); or
2.       A current resume or curriculum vitae that provides the same information found on the UAE (see Appendix B); or
3.       A combination of both; i.e. Sections 1 -24 of the UAE along with a listing of the applicant’s work experience attached as a separate sheet; plus
4.       Candidates who claim U.S. Veterans preference must provide a copy of their Form DD-214 with their application.  Candidates who claim conditional U.S. Veterans preference must submit documentation confirming eligibility for a conditional preference in hiring with their application.
5.       Any other documentation (e.g., essays, certificates, awards) that addresses the qualification requirements of the position as listed above.

SUBMIT APPLICATION TO

Human Resources Office
U.S. Embassy Bishkek
Address: Prospect Mira, 171

POINT OF CONTACT

Telephone: +996-312-551-241
Fax:            +996-312-551-264   
(Ask telephone operator to transfer the call to the Human Resources Office)

CLOSING DATE FOR THIS POSITION:  SEPTEMBER 28, 2010

The U.S. Mission in Bishkek provides equal opportunity and fair and equitable treatment in employment to all people without regard to race, color, religion, sex, national origin, age, disability, political affiliation, marital status, or sexual orientation. The Department of State also strives to achieve equal employment opportunity in all personnel operations through continuing diversity enhancement programs.

The EEO complaint procedure is not available to individuals who believe they have been denied equal opportunity based upon marital status or political affiliation.  Individuals with such complaints should avail themselves of the appropriate grievance procedures, remedies for prohibited personnel practices, and/or courts for relief.

3.       REGIONAL TRANSPORT SPECIALIST POSITION, USAID REGIONAL TRADE LIBERALIZATION AND CUSTOMS PROJECT (RTLC) / AECOM

Location:  Bishkek, Kyrgyzstan

Deadline: September 30, 2010

The Regional Trade Liberalization and Customs Project (RTLC) is a multifaceted 4-year initiative funded by the United States Agency for International Development (USAID) and implemented by AECOM International Development, a leading international economic consulting firm based in Washington DC.  RTLC works simultaneously in Kazakhstan, Kyrgyzstan and Tajikistan to foster economic growth and competitiveness by providing support to implement trade liberalization, facilitation and integration, particularly in the WTO context. Our goal is to help regional enterprises participate more effectively in the regional and global economy by improving the efficiency, transparency and clarity of the trading environment thereby making it easier for businesses to deliver their products to markets.

The RTLC project works with the government, the private sector, and the policy community in Kazakhstan, Kyrgyzstan and Tajikistan. Its activities are organized under two project Components, which are subdivided into five results, as follows:  Component 1 – Trade Liberalization.   Result 1: Simplify of import tariffs, preferences, and government pre-export barriers; Result 2: Support progress of the project countries toward WTO accession. Component 2 – Trade Facilitation and Integration.  Result 3: Improve customs procedures so as to reduce delays and costs to traders for complying with customs requirements; Result 4: Improve the efficiency of transit networks transportation; Result 5: Achieve improved private sector access to market information.

Position Description

We are looking for a qualified person to serve as a Transport Specialist (TS) on the RTLC project. The person sought is expected to carry out following duties:

1.       Support activities of Trade Facilitation team in implementing reforms in trade logistics

2.       Coordinate activities of sub-contractors for selected transport grant studies (reports, field trips, project presentations). The TS will review quality of reports and coordinate with the Transport Economist and EFCA to ensure high quality output of transport-related reports, assigned to her/him.

3.       Support organization of working groups, training seminars, study tours, conferences and other project activities according to the Result 4 working plan.

4.       Conduct field fact-finding trips and monitoring activities along main transportation routes.

5.       Support project dissemination activities in the area of Transport (publishing and distribution of reports, contribution to the project website, assistance in preparing project press-releases, etc).


Qualifications -- Interested candidates should fit the following profile:

·         Experience (at least 3 years) in transport, logistics, international trade or other relevant positions.
·         BA degree in a relevant field – preferably in Economics or Business Administration. Master’s degree is strongly preferred. Past participation in international exchange programs in an advantage.
·         Understanding of international trade and transportation. Understanding of current donor – funded initiatives in Central Asia (such as USAID, EU, GTZ, World Bank, ADB, etc.) is an added bonus.
·         Must be pro-active and committed to working effectively within a diverse interdisciplinary environment.
·         Should be able to travel intermittently between project offices.
·         Excellent written and or oral communication skills in English and Russian.
·         Knowledge of other local languages would be an asset.

Salary:  Salary commensurate with experience.

Apply by: Submit a resume and a cover letter in English to Oleg Samukhin at osamukhin@rtlc.net. Only shortlisted candidates will be contacted for an interview.

The deadline for applications is September 30, 2010. Applications will be reviewed on a first-come, first-served basis.

For more information please contact:
USAID Regional Trade Liberalization and Customs Project (RTLC)
AECOM International Development
Affiliate of the Services Group, Inc. in the Kyrgyz Republic
42/1 Isanova Str., Bishkek, Kyrgyz Republic 720000
Tel.: +996 312 612 564, +996 312 612 565
Oleg Samukhin at osamukhin@rtlc.net

4.       ФОНД «СОРОС – КЫРГЫЗСТАН» ОБЪЯВЛЯЕТ СРЕДИ ГРАЖДАН КЫРГЫЗСКОЙ РЕСПУБЛИКИ КОНКУРС НА ЗАМЕЩЕНИЕ ВАКАНТНОЙ ДОЛЖНОСТИ  АССИСТЕНТА БИШКЕКСКОГО РЕСУРСНОГО ЦЕНТРА

Бишкекский Ресурсный центр (БРЦ) принадлежит к сети консультационных образовательных центров EducationUSA, в состав которой входят более 450 центров по всему миру.

Основной миссией БРЦ является распространение информации о возможностях получения высшего образования в США, а также предоставление консультационной поддержки всем заинтересованным кандидатам.

Обязанности:

Ассистент БРЦ осуществляет вспомогательно-техническую поддержку деятельности центра.

На ассистента БРЦ возлагаются следующие основные функции:

·         Все виды технических работ, связанные с ведением, хранением деловой документации БРЦ;
·         По поручению координатора БРЦ составление писем, запросов, других документов, подготовка ответов авторам писем;
·         Работа с посетителями БРЦ - консультирование по процедурным вопросам поступления в зарубежные ВУЗы, помощь в подборе учебного и подготовительного материала, помощь в работе с компьютерной, аудио и видео техникой;
·         Подготовка ежемесячных статистических и описательных отчетов;
·         Организация и поддержка работы библиотеки и БРЦ;
·         Организация работы практикантов и волонтеров в БРЦ;
·         Организация и проведение лекций, семинаров, выездных мероприятий;
·         Организация ежегодных образовательных ярмарок, мероприятий посвященных «Неделе Международного образования» и других мероприятий, касающихся деятельности БРЦ;
·         Распространение информации об образовательных программах, объявляемых Фондом «Сорос-Кыргызстан» и другими международными образовательными организациями, а также сбор документов на участие в данных программах (по необходимости);
·         Ведение учета материально-технической базы библиотеки;
·         Администрирование интернет-сайта БРЦ;
·         Подготовка ежемесячной рассылки образовательных программ для ВУЗов Кыргызстана и всех заинтересованных лиц.

Требования к кандидатам:

Квалификация:

·         Высшее образование;
·         Опыт административной работы;
·         Отличные письменные и устные навыки коммуникации, навыки работы с аудиторией;
·         Хорошие аналитические способности;
·         Отличное знание русского и английского языков (знание кыргызского языка - преимущество);
·         Компьютерная грамотность;
·         Опыт работы в международной организации является преимуществом.

Желательные качества:

·         Способность работать автономно, прозрачно и ответственно; инициативность;
·         Способность работать внутри сети Фондов открытого общества и приверженность его ценностям;
·         Способность придерживаться разнообразных крайних сроков и расписаний.

Заработная плата

Заработная плата устанавливается в соответствии с опытом кандидата.

Процедура подачи заявки

Пожалуйста, пришлите резюме, 2 рекомендательных письма (отсканированные версии с подписью) и сопроводительное письмо по электронному адресу vacancy@soros.kg .
В строке «Тема», пожалуйста, укажите только:  BRC Assistant.

Последний срок приема заявок 26 сентября 2010 года.

5.       КУЛЬТУРНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИЙ ЦЕНТР «АЙГИНЕ» ОБЪЯВЛЯЕТ КОНКУРС НА ПОЗИЦИЮ МЛАДШЕГО НАУЧНОГО СОТРУДНИКА

Требования:

·         Высшее  образование (5 лет).   
·         Специальность: гуманитарные или социальные науки
·         Знание английского или немецкого языка
·         Готовность работать над кандидатской диссертацией по периоду перестройки
·         Защита диссертации в 2013-2014 г.г. в Кыргызстане

Срок подачи заявки – до 10 октября 2010.

Заявки принимаются по адресу:

Культурно- исследовательский центр «Айгине»,
Бишкек, ул. Токтогула, 93
Тел.: 661952, 664832, 661951
Электронная почта: aigine.bishkek@gmail.com  
                                     cholponai.ug@gmail.com



********************************************
END OF THE 329th LISTSERV ISSUE
*********************************************

ShareThis